Min vecka och svar på frågor!

Hej på er! Denna veckan har det varit fullt upp hela tiden. Dels för att jag har bytt klasser och därmed ligger efter i dem, och dels för att golftävlingarna har börjat. I tisdags hade vi en träningsmatch mot Gregori, och i torsdags var vår första match i ligan. Vi mötte Enochs som ska vara det överlägset bästa laget i ligan, och det visade sig också i resultatet. De vann med ganska stor marginal, så det var tråkigt. Och jag själv spelade inte särskilt bra, så jag bidrog inte direkt... Men det är bara att ta nya tag direkt, för på måndag har vi vår första turnering (vilket också innebär att vi missar skolan). 
 
Igår var det fredag, vilket innebär fotbollsmatch, och vi hade  också vårt första rally. På en rallydag är alla lektionerna fem minuter kortare än vanigt, för att vi de sista 25 minuterna av skoldagen ska samlas in the gym där the spirit commissioners peppar upp alla inför kvällens fotbollsmatch (vilken vi vann).
 
Idag är dagen fullspäckad från klockan två och framåt. Först ska jag och Ella på girl's scouts, sen är det födelsedagsmiddag at grandma Boone's house, innan vi ska åka vidare till ett ställe som heter Funworks (där det tydligen ska finnas minigolf, gokart och liknande aktiviteter) för att fira en av mina värdkusiners födelsedag. 
 
Dessutom fick jag några frågor av Clara och Julia som jag tänkte att jag ska svara på.
 
Lite frågor - hur har språket känts? Hur var omställningen mellan svenskan och engelskan i början, har du börjat tänka på engelska och hur känns språket i skolan? - Clara

Jag tycker inte att min engelska var bra i början. Jag tänker främst på att prata. Jag har inte direk använt min engelska till att prata förutom på engelsklektionerna, och jag kände att jag inte riktigt hade det där flytet i språket som jag skulle velat. Jag fick och får dock många komplimanger för att min engelska är bra, vilket så klart är roligt, men det är för att de inte förväntar sig att den ska vara bra. 
 
I början fick jag också be dem upprepa vad de sa många gånger, främst när det var mycket ljud i bakgrunden. Och mycket slang som jag inte förstod osv. Men det har blivit bättre, och jag tycker inte att det har varit några problem i skolan. Kanske för att min engelska utvecklades mycket de första två veckorna, eller för att det är mycket läsande i skolan, och det är något jag känner mig rätt säker i. 
 
Sen om jag tänker på engelska tycker jag är en jättesvår fråga att svara på, för när jag ska prata på engelska så tänker jag på engelska och när jag ska prata på svenska så tänker jag på svenska. Men ja, jag skulle nog säga att jag tänker på engelska, för när jag pratade med min familj via skype så märkte jag att de flesta orden kom på engelska först. Jag har också fått frågan om jag drömmer på engelska, och de första veckorna gjorde jag inte det, vilket jag vet eftersom jag pratade på svenska i sömnen, haha. Men jag vet inte riktigt om jag gör det nu, för jag tycker att det är svårt att komma ihåg på morgonen vilket språk drömmen var på. Men en morgon, hade jag ett svagt minne av att drömmen var på engelska, så kanske drömmer jag på engelska nu!
 
Kom också på en fråga; vad är det bästa vs det sämsta med Usa hittills? - Julia

Bästa: Att jag har fått en underbar värdfamilj (med en underbar hund) och school spiriten. Att det hela tiden händer något runt skolan. Allt från spirit week till senior sunrise till fotbollsmatcherna varje fredag. Det är nog det bästa!
 
Sämsta; Tanken på att jag har två år kvar i skolan nä jag kommer hem, när alla här pratar om college nästa år. Även att skolan är så strikt, att det inte längre går att komma några minuter sent, eller lämna klassrummet när man vill. Och skolmaten. Även om jag tar med mat och det går bra, så är det inte samma som att äta på restaurang varje dag...
 
Ställ gärna fler frågor om ni har några, så svarar jag när jag har tid!
 
In the gym efter rallyt
 
Golflaget 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

isabelleiusa.blogg.se

Utbytesstudent i Modesto, California 14/15

RSS 2.0