Skillnader mellan USA och Sverige!

Idag har varit en lugn dag. Jag och Karla åkte till grandma Boone och bakade apple och pumkin pies. Pumkin pie är väldigt vanligt här, så det ska bli roligt att testa den ikväll. Även äpplepajen är gjord på ett annat sätt jämfört med hur i alla fall min familj gör det hemma i Sverige. Istället för att ha äpplen i botten och smuldeg uppepå, som jag vanligtvis gör, så har de ett lager pajdeg under äpplena, och ett till över. Dessutom så blandar de i en massa socker, lite kanel, mjöl, och lite smör bland äpplena, jämfört med bara lite socker och mycket kanel som jag gör där hemma. Så jag väntar nu på att få smaka och se resultatet. 
 
Eftersom det är en så pass lugn lördag så tänkte jag att jag skulle göra ett inlägg även idag, för att berätta om några skillnader jag har upptäckt så här långt. Jag kommer dock bortse från skillnaderna i skolan, eftersom det är så mycket skillnader där att det får ha ett eget inlägg senare. Några skillnader jag har upptäckt är:
  • Man äter vanligtvis inte med kniv här. Endast gaffel används.
  • Det finns stoppskyltar i princip varje korsning, och från alla håll. Här finns ingen högerregel som i Sverige, utan alla måste stanna för att se om det kommer någon. Detta gör bilresan mycket ryckigare, och mindre miljövänlig, eftersom man måste stanna vid varje korning.
  • Nästan inga rondeller, eftersom det är stoppskyltar isället
  • Alla bilar är automatare. Tror inte att jag har sett en endaste bil med manuell växellåda när jag har varit här.
  • Det är toalettbås på alla offentliga platser, inga riktiga väggar som toaletterna i Sverige har. 
  • Många toaletter på offentliga platser har inget lock. 
  • Man spolar toaletterna annorlunda. En del toaletter har automatisk spolning, så det är ingen knapp man trycker på, och de toaletter vars spolning inte är automatisk, har spaken på sidan istället för uppepå. 
  • Dörrhandtagen ser annorlunda ut.
  • De flesta har inte staket eller häck runt sina trädgårdar. 
  • Vet inte om det här bara är min värdfamilj eller om det är standard här, men min de använder ingen diskborste när de diskar. Istället använder de en trasa eller svamp, och en "stålsak" när det är något som sitter hårdare fast. 
  • Det är mer religion här, och de flesta går i kyrkan varje vecka. 
  • De flesta husen har heltäckningsmattor i vardagsrum och sovrum.
Jag och grandma innan äpplepajen skulle in i ugnen



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

isabelleiusa.blogg.se

Utbytesstudent i Modesto, California 14/15

RSS 2.0