Golf och förmiddag i Columbia!

Hejsan svejsan! Hoppas att er vecka har varit bra! Min vecka har varit välfylld precis som vanligt. I onsdags hade jag som jag sa en golftävling, och vi i golflaget bestämde oss för att ha en sleepover från tisdagen till onsdagen hos Angelas hus. Hon bor i ett rikt område i Modesto som kallas Del Rio, och det är även en golf & country club där med samma namn. Hon bor alltså precis vid golfbanan, så hon har verkligen inget att klaga på.
 
På tisdagskvällen åt vi pizza och glass och åkte och tittade på bio. Bion vi åkte till var en "finare" bio och stolarna var helt fantastiska. Man kunde fälla bak ryggstödet och fram fotstöd, vilket gjorde att man i princip låg som i en säng. Vi såg The Maze Runner, som jag redan har sett, vilket var tur då jag slumrade till flertalet gånger i den ortoligt bekväma stolen. Efter bion åkte vi hem till Angela, och gick sedan och la oss när klockan var runt halv två.
 
På morgonen var det uppstigning vid 5.35, för att kunna komma i tid till samlingen. Det innebar som ni säkert räknat ut väldigt lite sömn. Vi alla trodde därför på en tuff dag på golfbanan, med mindre bra resultat. Och det började precis så tufft som det var förutspått, med tre sjuor på de tre första hålen. Men sedan så bättrade det sig, och de sista nio hålen slutade med 46 slag. Det är min näst bästa score här i staterna, så det var jag nöjd med, även om jag hade kunnat få mycket bättre utan problem. Allt som allt gick jag på 98 slag, vilket jag är mer än nöjd med efter endast fyra timmars sömnn. 
 
Förutom golfrävlingen i onsdags hade vi som vanligt match både tisdag och torsdag, så det har varit en fullpackad golfvecka. Imorgon efter kyrkan ska jag och Will åka och spela på en bana som jag inte har spelat på än, så ännu mer golf ska det bli. 
 
Idag åkte jag, Karla, och Will till en by som heter Columbia. Det är en by som är bevarad från guldruschen i Californien i mitten av 1800-talet. Det roligaste var att jag träffade två personer som pratade svenska. En av dem hade aldrig varit i Sverige, utan hade bara rötter därifrån. Den andra kom från Örebro, men hade bott här i 58 år. Hon berättade om ett svenskt luciatåg i staden hon bor i i början av december, så det ska vi nog åka till. 
 
Efter att ha spenderat förmiddagen i Columbia så åkte vi hem igen, för att sedan spendera kvällen på en basebollplan. Det var en fundraiser för ett basebollag där jag tror att Dempsey spelade innan. Där var olika basebollaktiviteter, och revben som mat. Det var nämligen ca tio olika "marknadsstånd" med olika personer som hade lagat revben. Det var en tävling mellan stånden, så varje person fick rösta på vilka revben de tyckte var bäst, för att en vinnare senare skulle kunna koras. 
 
Det hela var en rolig idé, och jag tror säkert att de fick in en hel del pengar också. Det är också en sak jag har märkt här i USA, att det är mycket mer aktiviteter tillsammans för att samla ihop pengar, istället för att gå runt och knacka dörr för att sälja saker som vi gör i Sverige. Dessutom är det mycket mer välgörenhetsevenemang och volontärarbeten. Till exempel så måste alla eleverna i leadershipklassen på skolan ha 15 timmars volontärarbete för skolan, och 15 timmars volontärarbete för "sämhället" varje quarter (en halv termin). 
 
Jag med en av de svensktalande personerna i Columbia.
 
Häst ooh vagn var de enda fordonen som fick köra på gatorma i downtown Columbia.
 
Nu ska jag gå och sova, så det får bli godnatt för mig och godmorgon för er i Sverige!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

isabelleiusa.blogg.se

Utbytesstudent i Modesto, California 14/15

RSS 2.0