Powderpuff, Skype, and Post-Arrival Orientation

Hej på er! Sedan vi hördes senast har jag hunnit göra en hel del! Det är fullt upp hela tiden med allt i skolan och runt omkring. I onsdags var det äntligen dags för the powderpuff game, vilket, som jag har berättat om innan, innebär att seniors möter juniors i en football match där tjejerna spelar och killarna agerar cheerleaders. Det hela var en jätterolig upplevelse, även om jag inte fick spela så mycket, och jag är så otroligt glad över att jag signade upp för det. Dessutom avslutades matchen på bästa möjliga vis, genom att seniors vann. 

Veckan fortsatte med en regnig torsdag (ja, tydligen kan det regna här också), och resten av veckan har temperaturen sjunkit en hel del jämfört med tidigare veckor jag har varit här. De senaste dagarna hat det endast varit 20-25 grader (och kallare om kvällarna), vilket innebär att jag motvilligt har fått börja ta på mig mer kläder. En sak som är lite rolig är att alla här är otroligt glada över den sjunkande temperaturen, medan jag tycker att det var mycket bättre innan. 

I fredags inträffade en annan av veckans höjdpunkter, nämligen Skype med mina saknade vänner i Sverige. Det gjorde mig så glad att få dela med mig av mina tankar om allt här, och få höra om hur de har det i skolan. En sak de sa om min blogg, som jag har tänkt en hel del på efteråt, är att jag inte riktigt uttrycker mina känslor på bloggen. Och det jag har kommit fram till är anledningen till det är att det är så svårt att sätta ord på mina känslor, vilket gör att det tar mycket längre tid att skriva, och det är tid jag inte riktigt har just nu. Men jag ska absolut försöka tänka på det, för jag kommer ihåg när jag läste alla x antal utbytesbloggar innan jag åkte, att det är roligare att läsa om tankar än om bara händelser. 

En annan sak jag märkte under skypesamtalet är att min svenska börjat bli sämre och sämre. Jag hade så svårt att hitta orden jag ville använda, och det var allmänt stressande att känna att jag inte kunde uttrycka det jag ville. Jag tycker att det är speciellt konstigt och skrämmande eftersom min engelska är långt ifrån perfekt som det är just nu. Men jag tror och hoppas att det är ett tecken på att min engelska börjar bli mer och mer flytande och felfri. 

Den sista av veckans höjdpunkter (eller det kommer nog vara den näst sista eftersom det kommer en dag imorgon också) var dagens post-arrival orientation med YFU i Sacramento. Vi var 12 utbytesstudenter tillsammans med värdfamiljer och volontärer som diskuterade om anpassning till det nya livet här med allt från hur viktigt det är med kommunikation, till hur försiktig man måste vara med vad man skriver på sociala medier. Vissa saker, som sociala medier-diskussionen, kändes lite onödiga eftersom det är så självklart att man inte ska skriva saker nån kan ta illa upp av osv, men att få träffa utbytesstudenterna var väldigt roligt. Det var utbytesstudenter från Finland, Danmark, Tyskland, Italien, Israel, Ryssland, Thailand, och Kina så det var en rolig mix av olika kulturer (även om det var fyra danskar och totalt sex skandinavier). Men det allra bästa var nog knytkalaset, där alla fick ta med sig en rätt från sitt hemland. Givetvis gjorde jag Swedish meatballs och kladdkaka, vad annars liksom?! Och jag måste säga, med risk att låta skrytig, att mina köttbullar var den bästa rätten av alla! 
 
Det dära var alltså alla veckans höjdpunkter, även om det som sagt troligen kommer en ny imorgon då vi börjar dekorera vårt Homecoming float. Homecoming week är nästa vecka, vilket innebär spirit week med temat Childhood Favorites. I halvtid på the football game på fredag kommer också alla fyra klasserna visa upp deras homecoming float, som är dekorerat efter temat varje klass har. Seniors tema är High School Musical, vilket är perfekt då vi är seniors precis som de är i den sista filmen. 
 
Så imorgon är det alltså dags att börja bygga och dekorera. Även varje dag efter skolan denna veckan kommer vi att jobba med det. Så den kommande veckan kommer bli extremt fullpackad, vilket troligen innebär ingen bloggning. Så ni får ha det så bra så länge!
 
Jag vill också passa på att gratulera min morfar som idag (eller igår för er i Sverige) fyller 70 år. Jag hoppas att ni har det jättebra i Tyskland och att ni firar det ordentligt. Och kom ihåg att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Kram på dig!
 
Team picture med både spelare och cheerleaders
 
After the game 
 
Ella, me and Taylor
 
Finland, Danmark, Ryssland, Thailand, Danmark, Tyskland och Sverige
Jag och Charlotte från Danmark



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

isabelleiusa.blogg.se

Utbytesstudent i Modesto, California 14/15

RSS 2.0